PSYCHOLOG W NASZYM PRZEDSZKOLU
Godziny pracy psychologa w naszym przedszkolu:
mgr Agnieszka Zaskórska
Poniedziałek: 8:00 – 16:00
Czwartek: 12:00 – 13:00 zajęcia indywidualne
Czwartek: 13:00 – 16:00
Rola i zadania psychologa w przedszkolu?
Jaka jest rola i zadania psychologa w przedszkolu?
Pierwszym etapem pracy psychologa jest obserwacja w grupie różnych umiejętności dzieci, szczególnie z zakresu kompetencji emocjonalno-społecznych. Podczas zajęć zorganizowanych, w czasie zabawy swobodnej, czy w sytuacjach naturalnych psycholog może zobaczyć:
- jak dzieci zachowują się w relacjach z rówieśnikami i osobami dorosłymi (np. czy są nieśmiałe, wycofane, a może przebojowe i odważne; czy przestrzegają normy i zasady w grupie?);
- czy potrafią wyrażać swoje emocje i jak sobie z nimi radzą (np. jak dziecko radzi sobie ze złością, lękiem ?);
- w jaki sposób dzieci się bawią; czy interesują się zabawą swoich rówieśników, podejmują z nimi wspólną zabawę itp.;
- jak dzieci radzą sobie podczas zajęć edukacyjnych (np. obserwuje się umiejętność skupienia się i obdarzania uwagą, radzenia sobie z zadaniami spostrzeganymi przez dziecko jako trudniejsze, zabierania głosu na forum grupy, motywację i współpracę itp.).
Wspólnie z wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) psycholog omawia wnioski z obserwacji: określa mocne strony dzieci, ich zdolności i umiejętności, a także te sfery rozwoju, które wymagają dodatkowego wsparcia.
Wraz z Dyrekcją, wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) określa odpowiednie formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci.
Jak psycholog może wspierać dzieci w przedszkolu ?
Psycholog udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
- wspieranie dzieci, które mają trudności z wyrażaniem swoich emocji i radzeniem sobie z emocjami;
- pomaganie dzieciom nieśmiałym i odczuwającym lęk, prezentującym zbyt niską samoocenę;
- towarzyszenie dzieciom w przeżywanych trudnościach (także wynikających z trudnej sytuacji życiowej) i wspieranie ich w wyrażaniu emocji z nimi związanych;
- wpieranie dzieci w nauce nowych umiejętności, które pozwolą im rozwinąć kompetencje emocjonalno-społeczne i lepiej radzić sobie w różnych sytuacjach społecznych.
W jaki sposób psycholog może wspierać wychowawców?
Każdy wychowawca ma możliwość zwrócić się do psychologa o pomoc, kiedy niepokoi go rozwój lub zachowanie dziecka – na przykład, kiedy obserwuje, że:
- dziecko nie nawiązuje kontaktów z rówieśnikami;
- zachęcone, nie podejmuje wspólnej zabawy z dziećmi;
- nie potrafi wyrażać swoich emocji i potrzeb adekwatnie do wieku ;
- nie radzi sobie z emocjami, nadmiernie płacze, buntuje się lub przejawia zachowania lękowe;
- odczuwa dolegliwości, które mogą mieć podłoże psychosomatyczne np. bóle brzucha, głowy i inne;
- przejawia trudności związane z adaptacją do warunków przedszkolnych;
- ma trudności z funkcjonowaniem w sytuacjach zadaniowych, także w zakresie motywacji i współpracy oraz dostosowaniem się do norm i zasad w grupie.
Wspólnie podjęte działania wychowawcy i psychologa mogą w znaczący sposób pomóc dziecku w przezwyciężeniu różnych trudności.
Jak psycholog może pomóc rodzicom?
Rodzice mogą również poprosić o spotkanie i rozmowę z psychologiem, jeśli potrzebują:
- porozmawiać o tym, co ich martwi w zachowaniu lub rozwoju dziecka – podczas rozmowy mogą przyjrzeć się swoim problemom w bezpiecznej i pełnej akceptacji atmosferze, dostrzec własny potencjał, mocne strony i wykorzystać je w budowaniu relacji z dzieckiem;
- wspólnie poszukać rozwiązań, które będą mogły wesprzeć dziecko
- w przezwyciężaniu jego trudnościom emocjonalnych czy związanych z zachowaniem;
- uzyskać wsparcie i wiedzę nt. potrzeb emocjonalnych dziecka w sytuacjach trudnych i kryzysowych (np. rozwód, przewlekła choroba, żałoba i inne).