Psycholog w przedszkolu

PSYCHOLOG W NASZYM PRZEDSZKOLU

Godziny pracy psychologa w naszym przedszkolu:

mgr Agnieszka Zaskórska

Poniedziałek: 8:00 – 16:00

Czwartek: 12:00 – 13:00 zajęcia indywidualne

Czwartek: 13:00 – 16:00

Rola i zadania psychologa w przedszkolu?

Jaka jest rola i zadania psychologa w przedszkolu?

Pierwszym etapem pracy psychologa jest obserwacja w grupie różnych umiejętności dzieci, szczególnie z zakresu kompetencji emocjonalno-społecznych. Podczas zajęć zorganizowanych, w czasie zabawy swobodnej, czy  w sytuacjach naturalnych psycholog może zobaczyć:

  • jak dzieci zachowują się w relacjach z rówieśnikami i osobami dorosłymi (np. czy są nieśmiałe, wycofane, a może przebojowe i odważne; czy przestrzegają normy i zasady w grupie?);
  • czy potrafią wyrażać swoje emocje i jak sobie z nimi radzą (np. jak dziecko radzi sobie ze złością, lękiem ?);
  • w jaki sposób dzieci się bawią; czy interesują się zabawą swoich rówieśników, podejmują z nimi wspólną zabawę itp.;
  • jak dzieci radzą sobie podczas zajęć edukacyjnych (np. obserwuje się umiejętność skupienia się i obdarzania uwagą, radzenia sobie z zadaniami spostrzeganymi przez dziecko jako trudniejsze, zabierania głosu na forum grupy, motywację i współpracę itp.).

Wspólnie z wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) psycholog omawia wnioski z obserwacji: określa mocne strony dzieci, ich zdolności i umiejętności, a także te sfery rozwoju, które wymagają dodatkowego wsparcia.

Wraz z Dyrekcją,  wychowawcami i specjalistami (logopedą i pedagogiem specjalnym) określa odpowiednie formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej w zależności od rozpoznanych potrzeb dzieci.

Jak psycholog może wspierać dzieci w przedszkolu ?

Psycholog udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej  poprzez:

  • wspieranie dzieci, które mają trudności z wyrażaniem swoich emocji i radzeniem sobie z emocjami;
  • pomaganie dzieciom nieśmiałym i odczuwającym lęk, prezentującym zbyt niską samoocenę;
  • towarzyszenie dzieciom w przeżywanych trudnościach (także wynikających z trudnej sytuacji życiowej) i  wspieranie ich w wyrażaniu emocji z nimi związanych;
  • wpieranie dzieci w nauce nowych umiejętności, które pozwolą im rozwinąć kompetencje emocjonalno-społeczne i lepiej radzić sobie w różnych sytuacjach społecznych.

W jaki sposób psycholog może wspierać wychowawców?

Każdy wychowawca ma możliwość zwrócić się do psychologa o pomoc, kiedy niepokoi go rozwój lub zachowanie dziecka – na przykład, kiedy obserwuje, że:

  • dziecko nie nawiązuje kontaktów z rówieśnikami;
  • zachęcone, nie podejmuje wspólnej zabawy z dziećmi;
  • nie potrafi wyrażać swoich emocji i potrzeb adekwatnie do wieku ;
  • nie radzi sobie z emocjami, nadmiernie płacze, buntuje się lub przejawia zachowania lękowe;
  • odczuwa dolegliwości, które mogą mieć podłoże psychosomatyczne np. bóle brzucha, głowy i inne;
  • przejawia trudności związane z adaptacją do warunków przedszkolnych;
  • ma trudności z funkcjonowaniem w sytuacjach zadaniowych, także w zakresie motywacji i współpracy oraz dostosowaniem się do norm i zasad w grupie.

Wspólnie podjęte działania wychowawcy i psychologa mogą w znaczący sposób pomóc dziecku w przezwyciężeniu różnych trudności.

Jak psycholog może pomóc rodzicom?

Rodzice mogą również poprosić o spotkanie i rozmowę z psychologiem, jeśli potrzebują:

  • porozmawiać o tym, co ich martwi w zachowaniu lub rozwoju dziecka – podczas rozmowy mogą przyjrzeć się swoim problemom w bezpiecznej i pełnej akceptacji atmosferze, dostrzec własny potencjał, mocne strony i wykorzystać je w budowaniu relacji z dzieckiem;
  • wspólnie poszukać rozwiązań, które będą mogły wesprzeć dziecko
  • w przezwyciężaniu jego trudnościom emocjonalnych czy związanych z zachowaniem;
  • uzyskać wsparcie i wiedzę nt. potrzeb emocjonalnych dziecka w sytuacjach trudnych i kryzysowych (np. rozwód, przewlekła choroba, żałoba i inne).