Kącik Terapeuty w przedszkolu

TERAPEUTA W NASZYM PRZEDSZKOLU

Godziny pracy terapeuty w naszym przedszkolu:

mgr Anna Egeman

Wtorek: 8:30 – 9:00, środa:  8:00 – 10:00, czwartek: 8:30 – 9:00 – zajęcia indywidualne

Poniedziałek w godz. 8:00 – 9:30, 12:00 – 13:00

Wtorek w godz.: 8:00 – 8:30, 9:00 – 9:30

Czwartek: 8:00 – 8:30, 9:00 – 11:00

Piątek: 11:00 – 13:00

Rola terapeuty w przedszkolu

Przedszkolne lata dziecięce są kluczowym okresem w ich rozwoju. Dlatego tak ważne jest, aby zapewnić dzieciom odpowiednie wsparcie i terapię pedagogiczną już na tym etapie edukacyjnym. Terapia pedagogiczna w przedszkolu ma na celu niesienie pomocy dzieciom, które przejawiają różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Jest ukierunkowana na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka, które mogą stanowić przyczynę trudności szkolnych.

Terapeuta w przedszkolu to nie tylko osoba, która prowadzi różnego rodzaju zajęcia terapeutyczne, ale przede wszystkim ktoś, kto pomaga dzieciom odkrywać świat, rozwijać swoje talenty i radzić sobie z trudnościami. Pracuje z dziećmi na wielu płaszczyznach. Wspiera rozwój ich umiejętności motorycznych, kognitywnych, społecznych i emocjonalnych poprzez różne formy aktywności – od gier i zabaw, przez prace manualne, po ćwiczenia ruchowe. Terapeuta zajęciowy to także osoba, która obserwuje dzieci, identyfikuje ewentualne problemy lub trudności i, jeśli jest to konieczne, współpracuje z innymi specjalistami, takimi jak psycholog, logopeda czy pedagog, by zapewnić dziecku jak najlepsze wsparcie. Terapeuta to również istotne ogniwo w komunikacji między przedszkolem a rodzicami. Informuje o postępach dziecka, sugeruje jakie ćwiczenia czy zabawy można przeprowadzać w domu, aby wesprzeć jego rozwój, a czasami też pomaga rodzicom zrozumieć, jakie są specyficzne potrzeby ich dziecka.

Terapeuta prowadzi także zajęcia grupowe, które uczą dzieci współpracy, dzielenia się i komunikacji z innymi. To także doskonała okazja do nauki rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z emocjami. Terapia zajęciowa ma również zastosowanie w rozwijaniu umiejętności kognitywnych – np. poprzez gry logiczne, puzzle, czy zadania wymagające skupienia i koncentracji. W ten sposób dzieci rozwijają swoje zdolności poznawcze, takie jak myślenie abstrakcyjne, rozumienie przyczyn i skutków, czy planowanie.

Innym ważnym aspektem terapii zajęciowej w przedszkolu jest wspieranie dzieci z różnymi trudnościami, takimi jak problemy sensoryczne, zaburzenia koncentracji czy trudności z koordynacją. Terapeuta, poprzez indywidualnie dostosowane ćwiczenia, pomaga dzieciom radzić sobie z wyzwaniami, które na co dzień napotykają.

Cele terapii pedagogicznej w przedszkolu

Terapia pedagogiczna w przedszkolu ma wiele celów, które mają na celu wszechstronny rozwój dzieci i przygotowanie ich do dalszej nauki. Oto niektóre z głównych celów terapii pedagogicznej:

  1. Stymulowanie rozwoju dziecka – terapia pedagogiczna ma na celu wspieranie rozwoju dziecka we wszystkich obszarach, takich jak umiejętności manualne, koordynacja ruchowa, pamięć wzrokowa i słuchowa, oraz rozwój emocjonalny i społeczny.
  2. Usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych – terapia pedagogiczna skupia się na korekcji i kompensacji zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka. Poprzez różnorodne ćwiczenia i zabawy, terapeuta pedagogiczny usprawnia funkcje percepcyjne, motoryczne oraz koordynację wzrokowo-ruchową.
  3. Wyrównywanie braków w umiejętnościach i wiadomościach – terapia pedagogiczna ma na celu pomaganie dzieciom w nadrobieniu ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach, aby były gotowe na kolejne etapy edukacji.
  4. Pomoc w przezwyciężaniu trudności – terapia pedagogiczna ma na celu pomaganie dzieciom w pokonywaniu trudności, zarówno emocjonalno-społecznych, jak i edukacyjnych. Terapeuta pedagogiczny współpracuje z nauczycielami i rodzicami, aby zapewnić dziecku odpowiednie wsparcie.
  5. Eliminowanie niepowodzeń emocjonalno-społecznych – terapia pedagogiczna ma również na celu eliminowanie niepowodzeń emocjonalno-społecznych i ich negatywnych konsekwencji. Poprzez rozmowy, zabawy i inne formy aktywności, terapeuta pedagogiczny stara się wspierać rozwój emocjonalny dziecka i budować jego pewność siebie.