„Gdy coś powiesz – zapomni,
Gdy coś pokażesz – zapamięta,
Gdy pozwolisz działać – zrozumie”
PEDAGOG SPECJALNY W NASZYM PRZEDSZKOLU
Godziny pracy pedagoga w naszym przedszkolu:
mgr Anna Chrzanowska
Wtorek w godz. 8:00 – 9:00 i 14:00 – 15:00
Środa w godz. 8:00 – 12:00
mgr Marcin Gładysz
Poniedziałek w godz. 8:00 – 10:00
Wtorek w godz. 8:00 – 11:00
Możliwość kontaktu w godzinach pracy pedagoga lub telefonicznie pod nr 34/ 319 10 29
Zadaniem pedagoga jest:
- pogłębianie oraz uzupełnianie działań dydaktyczno- wychowawczych prowadzonych przez wychowawców w placówce,
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci,
- prowadzenie działań diagnostycznych, określanie form i sposobów udzielania dzieciom pomocy pedagogicznej,
- organizowanie różnych form pomocy pedagogicznej dla rodziców, dzieci oraz nauczycieli,
- współpraca z Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną,
- połączenie działań służących wspomaganiu rozwoju dzieci z deficytami rozwojowymi.
Cele terapii pedagogicznej:
- stymulowanie rozwoju dziecka – jest to cel nadrzędny,
- wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach,
- eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji.
Pedagog prowadzi zajęcia terapeutyczne, które mają na celu wspomaganie rozwoju dziecka adekwatnie do jego potrzeb oraz poziomu funkcjonowania. Zajęcia prowadzone są w indywidualnym kontakcie z dzieckiem lub w małym zespole. Zajęcia te różnią się w zależności od rodzaju zaburzeń i potrzeb dziecka. Zawsze związane są ze stymulacją ogólnorozwojową, stymulacją rozwoju poznawczego, mowy, myślenia, percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, rozwijaniem sprawności manualnej, grafomotoryki. Pedagog stosuje dodatkowe pomoce dydaktyczne w celu wyjaśnienia oraz ułatwienia w zrozumieniu przedstawianych treści przez nauczycieli, podejmuje dodatkowe ćwiczenia pomagające opanować nowe umiejętności.
W pracy z dziećmi kieruje się zgodnie z zasadami:
- poglądowości, dajemy dziecku możliwość wszechstronnego, polisensorycznego poznawania otaczającej rzeczywistości, czyli za pomocą wszystkich zmysłów
- indywidualizacji – czyli dostosowania zadań od psychofizycznych potrzeb dziecka, biorąc pod uwagę jego potrzeby , możliwości i tempo pracy
- zasada stopniowania trudności – wychodzimy od tego co łatwe, co dziecko zna, aby wzmocnić w nim wiarę we własne siły. To mobilizuje dziecko do przezwyciężania niepowodzeń
- systematyczności
- trwałości wiedzy – wielokrotnego powtarzania nabytej wiedzy i umiejętności
- współpracy z rodzicami- w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Ponieważ z pracą terapeutyczną ściśle związana jest współpraca ze środowiskiem rodzinnym wychowanka, w myśl zasady jedności oddziaływań w pracy wychowawczej, poniżej zamieszczono artykuł dla Rodziców opracowany przez pedagoga. Zachęcamy do przeczytania oraz przeanalizowania wskazówek zawartych w materiałach